Travel: Thailand – Betoverend Khao Sok

Khao Sok

Na een week met de hele familie in een mega chill huis op Koh Samui, was het tijd voor deel twee van het grote Thailand avontuur. Samen met de super lieve, oh zo knappe, bizar geestige Makkie aka mijn schoonzusje reisde ik ná Koh Samui nog 1,5 week door Thailand. We wilden zoveel mogelijk zien en doen en dus boekten we 4 verschillende accomodaties op verschillende plekken. We bezochten Khao Sok, Koh Lanta, Koh Yao Yai en Bangkok. En wow, wat was met name Khao Sok een mega toffe ervaring…

Ik kreeg de tip van Yas van Modern Getaways: Ga in een rieten huisje op het water logeren, dat is TE GEK. Nou, niks teveel gezegd! De twee dagen in de jungle van Thailand behoren tot mijn meest favoriete reisdagen ooit. Voordat we de jungle in trokken, logeerden we in super schattige huisjes, genaamd Riverside Cottages, in de buurt van het national park waar je de rieten huisjes op het water vindt. Wij verbleven één nacht bij Riverside Cottages, maar een verblijf van twee nachten is zeker aan te raden. Je kunt je hier namelijk los wanneer je houdt van tuben, kajakken, olifanten wassen (!!) of gewoon een goed boek lezen. De nasi is er top, de rode curry om je vingers bij af te likken en de relaxte feel van de jungle is onbeschrijflijk fijn. Bij Riverside Cottages kun je je one/two/three day jungle trips boeken (je mag je trip overigens niet los boeken, dat is een regel in de regio; excursies mogen alleen bij het hotel worden geboekt). Wij trokken twee dagen en één nacht het regenwoud in. En oh boy, wat was dat vet!

Na één nachtje in de lieve cottages werden we de volgende ochtend opgepikt. Door het fascinerende groener dan groene Thaise landschap reden we naar het National park waar een longtail boot op ons wachtte. Boot in en varen maar. Wind in je haar, zon op je neus en om je heen expeditie Robinson-achtige views. Een glimlach van oor tot oor was onvermijdelijk en zodra de belachelijk schattige huisjes in zicht kwamen, werd deze glimlach nóg een tikje breder. Dat waanzinnig mooie aanzicht van die eenvoud op het water, daar kan serieus geen 5-sterrentent tegenop.

Khao Sok

Eenmaal aangekomen bij ons eigen bamboe huisje (waar, oh glamour, overigens echt alleen een matras lag) kregen we de kans om even te zwemmen en ons te installeren. Volgende programma onderdeel? Een smaakvolle Thaise lunch en vervolgens? De jungle in! Stampen in de modder, ploeteren door een grot, zeiknat worden en vooral heel hard lachen; dat is denk ik de beste samenvatting van dit mini-avontuur!

Een night safari die eigenlijk, laten we eerlijk zijn, compleet on-boeiend was, vormde de afsluiter van de dag. We zagen op deze enerverende tocht om precies te zijn 10 (silhouetten van) vogels en één leguaan. Te gek! Oh nee. Maar ach, het was prima om weer even in een bootje op het water te dobberen, we hebben ons prima vermaakt. Na deze ontzettende beleving, aten we wederom een goed bord Thais eten, chillden een beetje op de veranda van ons huisje en gingen heerlijk vroeg naar bed. Al luisterend naar de jungle geluiden, lazen we een boek. Ultieme ontspanning. Heel, heel, heel fijn!

De volgende ochtend werden we wakker van aapjes die elkaar vanuit de jungle enthousiast toeriepen. Te gezellig! We ontbeten met banana pancakes (Hoera!) en begonnen vervolgens aan het laatste programma onderdeel: de morning safari, een aanzienlijk groter succes dan de night safari. Gelukkig! Terwijl de wolken nog boven de jungle hingen en de zon langzaam op kwam, gingen wij op zoek naar aapjes. Het duurde even, maar net toen we ongeduldig begonnen te worden, zagen we het: een hele groep vrolijke vrienden die van boom naar boom slingerden. Bizar leuk om te zien. Man, wat zijn die beesten tof!

Na deze kers op de taart was het tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan. En dus stapten we weer in de longtail boot, het water over. Op naar een douche en een zacht bed. Best een fijn vooruitzicht. Maar voor het zover was, namen we nog één keer de betoverende wereld om ons heen in ons op. Want wat was het magisch mooi. Krachtig en kwetsbaar tegelijkertijd en belachelijk fotogeniek. Al kon je de echte schoonheid nauwelijks met een camera vastleggen. Het is misschien wel duidelijk… Ik raad het iedereen aan om bij een vakantie naar Thailand twee dagen Khao Sok mee te pikken. Go challenge your inner adventurer, deze trip gaat niet tegenvallen!